Slutgiltiga ritningen

Leveransbestämelse och sista ritningen underskriven och inskickad till Fiskarheden. Nu sitter staketet på rätt plats även på framsidan och det ser ut som en helhet. Vi är supernöjda och har gått igenom alla tillval för leveransen och skrivit under. Sedan är nästa steg att få en kallelse till Borlänge där vi ska rita vårt kök och även bestämma trappa och lasyr på trappan. Vilket betyder att vi måste bestämma vad för golv vi ska ha i huset. Det som är bestämt är iallafall 1-stavsgolv så det liknar riktigt trägolv så mycket som möjligt. Ek eller furu men lite mörkare golv. Så detta tycker jag är svårt det speglar sedan så mycket andra val i framtiden. 
 
Börjar även fundera på bänkskiva. Drömmen skulle vara marmor men det är ju så fruktansvärt dyrt så vi får se om vart vi landar och om det verkligen är värt det. 
Jag ska sätta mig och göra en moodboard med alla "grund" färger i huset. Detta är mer min grej medans Tobias mer sitter och kollar på Youtube kanaler om att bygga hus och vad för verktyg som behövs. Men det är bra att vi kompletterar varandra. Han tycker det är viktigt med inredning och underskattar inte den tanken jag lägger ner dock tycker han det inte är kul såhär i förhand innan huset är färdigt. Och för mig är detta samma med byggprocessen. Den är inte lätt för mig att förstå men bara det klaffar sen när husleveransen kommer ;) 
 
Men jag lovar jag hjälper Tobias då den delen är mycket tyngre, han kan dock bli trött på mig när jag inte fattar men försöker sätta mig in i det. Jag däremot sitter med Excel filer som räknar ut fakturor offerter och sparmål för oss. Räknar på lån och vad vi måste ha på sparkontot då lånen ska sättas etc. 
 
Många moment är det att tänka på och hålla koll på. Det är lätt att man blir fartblind och att äsch det är bara 10 000kr men säger man det 10 ggr så är det helt plötsligt 100 000kr mer som man pratar om. 
 
// Madelen 
Fiskarheden - Hus - villan
3
lh

Hej! Haft span på din blogg ett tag nu , kul att följa er. Har funderingar att välja ett hus från friskarheden. Gillar verkligen de extra ytan ni valt till som går ut. Får man fråga vad kostnaden blev med era ändringar ?
Tacksam för svar

Svar: Vad roligt!! :) vi fick flytta in igår så nu är det super skönt att äntligen vara klara. Hos fiskarheden får man inte betala för ändringar bara för material som tillkommer som dom ska leverera men det har säljarna svar på. Vår byggsats gick på 1,5 lite dyr men det kostar med förhöjt väggliv, balkong och stora fönster och dörrar ... men det var det värt! :) Vet inte om du vart så mycket klokare men jag lovar det är värt pengarna !:)
Madelen Anna Karlsson

lh

Vad härligt ! Förstår det måste vara skönt att äntligen då flytta in. Okej ja då kostade materialet lite då om man kollar på priset de har på sin hemsida, men då har ni även fått ett större och finare hus. Reste ni huset själva då? För de kostar väl endel. Vi har kollat på många hus och de känns som att det är svårt att hitta ett som passar om man inte gör om planlösningen, men fastnade för eran planlösning. Tack för svaret och hoppas ni kommer trivas i de nya huset :)

lh

Vad härligt ! Förstår det måste vara skönt att äntligen då flytta in. Okej ja då kostade materialet lite då om man kollar på priset de har på sin hemsida, men då har ni även fått ett större och finare hus. Reste ni huset själva då? För de kostar väl endel. Vi har kollat på många hus och de känns som att det är svårt att hitta ett som passar om man inte gör om planlösningen, men fastnade för eran planlösning. Tack för svaret och hoppas ni kommer trivas i de nya huset :)

Svar: Hittar du huset på deras hemsida, så kostar det aldrig något att göra om planlösningen. Däremot så har vi gjort hela huset större. Vi har tagit inspiration från mjöbäcksvillan newport och myresjöhus skeppargården! :) vi reste huset själva men med hjälp av en snickare på vardagarna i 4 veckor! :)
Madelen Anna Karlsson